Матеріали засідання від 28. 12. 2020

 

Протокол №2

 

            онлайн-засідання міської методичної комісії вчителів

                            зарубіжної літератури  та російської мови

 

від 28 грудня 2020 р. 

Голова комісії – Марченко С.В.

Секретар комісії – Макаренко О.С. 

Присутні – 21 член  комісії 

Відсутні –  7 членів комісії (Долгова М. В. (ШСШ №1), Віловата В. І. (ШНВК: СШ- ліцей), Василенко Т. Г. (гімназія), Сорока Л. О. (ШЗШ №5), Соломко І. К. (вечірня школа), Осадча Ю. Г. (Погребківська ЗОШ), Московка О. В. (ШНВК: ЗШ №6-ДНЗ).

 

 

Порядок денний:

 

  1. Використання інформаційно - комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку.

(Доповідач: Дмитренко Ю. М., ШСШ №1)

  1. Використання мультимедійних ресурсів та додатків Google як засобу розвитку пізнавальної активності учнів.

(Доповідач: Сугоняко О. А., ШНВК:ЗШ №9 - ДНЗ)

(Позаплановий виступ)

  1. Методика вивчення конкретної теми.

(Доповідач: Макаренко О. С., ШЗШ №10)

  1. Інновації вчителів, які атестуються.

(Доповідачі: Щербак В. Г., ШЗШ №4;

Савельчук  О. М.,  ШЗШ №4;

Копєйко Н. М., ШЗШ №5;

Сугоняко О. А., ШНВК: ЗШ №9 - ДНЗ;

Копа Р. О., ШЗШ №11)

 

1. Слухали:

         Вчителя ШСШ №1 Дмитренко Ю.М., яка розповіла присутнім членам методичної комісії про використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку.

         Доповідач наголосила, що інформаційно-комунікаційні технології – сукупність методів, виробничих процесів і програмно-технічних засобів, інтегрованих з метою збирання, обробки, зберігання, розповсюдження, демонстрації та використання даних в інтересах їх користувачів. Серед можливостей використання ІКТ на уроках слід назвати: перегляд фільмів, слухання художніх творів у виконанні автора, майстрів художнього слова; створення презентацій, тестів, користування інтернет ресурсами, віртуальні екскурсії, демонстрація картин, портретів письменника і т.д.

                 Цікавим для учнів є створення кюар-кодів. Це такі графічні зображення, що дозволяють знайти швидкий доступ до необхідної інформації, зручно вміщує великі об’єми відомостей. Можна кодувати необхідну інформацію до уроку, ілюстрації, завдання, тести, щоб швидше можна було віднайти необхідне.

         Для групової або спільної роботи Дмитренко Ю.М. працює з інтерактивною дошкою Padlet. Це віртуальна стіна, на яку можна прикріплювати фото, замітки, відповіді на питання, враження від прочитаного, або використовувати як майданчик для обміну інформацією.

         Під час дистанційного навчання доповідач використовує онлайн- платформу офіс 365, працює з  додатком для спільного навчання Teams. Платформа дозволяє використовувати єдиний центр для навчання різний класів і груп, викладати завдання, тести, відео, презентації, спілкуватись онлайн, зберігати інформацію. Також використовує відео та аудіоматеріали, фрагменти фільмів за художнім твором, декламації художніх творів автором чи відомою особою, буктрейлери та інше. 

        Дмитренко Ю.М. зазначила, що при використанні інформаційно - комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі завжди треба пам’ятати про академічну доброчесність, застерігати учнів перевіряти інформацію, яку вони використовують з інтернету, уникати небезпечних сайтів та пам’ятати про цифрову безпеку. (Доповідь додається).

Ухвалили:

  1. Використовувати в освітньому процесі інформаційно- комунікативні та цифрові технології.

 

2. Слухали:

Вчителя ШНВК:ЗШ №9 – ДНЗ Сугоняко О. А. щодо використання мультимедійних ресурсів та додатків Google як засобу розвитку пізнавальної активності учнів. 

Доповідач у своїй роботі використовує сайт, онлайн-дошку, канал YouTube. Серед онлайн платформ – це  Classtime, LearningApps, PROMETHEUS, а також інструменти Google, сайт “На урок”, ФБ-групу «Методичні родзинки уроків зарубіжної літератури», «Урок зарубіжної літератури». Має власний блог, на якому також розміщує інформацію для здобувачів освіти та електронну скриньку для спілкування. Для перевірки та контролю знань використовує власно створені гуглтести або тести платформи «На урок» та інші тренажери, заздалегідь їх перевіривши.  

Вчитель у своїй роботі частіше за все використовує презентації; власні, учнівські або колег. Це уроки із вивчення творчості письменників або художнього твору з багатим ілюстративним та інформаційним матеріалом. До вивчення біографії письменника, характеристики образів-персонажів твору практикує створення фб-профілів. Учні  відтворюють і систематизують  вивчений матеріал, заповнюючи такого роду сторінки: статус героя або відомості про людину, персонаж, його особисті дані, друзів, творчу спадщину і т. д. (Доповідь додається).

Ухвалили:

  1. Використовувати мультимедійні ресурси та додатки Google в освітньому процесі з метою розвитку пізнавальної активності учнів.

 

З.  Слухали:

Вчителя ШЗШ №10 Макаренко О.С., яка ознайомила присутніх з методикою вивчення конкретної теми. Беручи за основу принцип інтерактивного навчання, враховуючи специфіку уроку зарубіжної літератури, доповідач запропонувала поетапно організовану методику вивчення кожної теми. На її попередньому (адаптивному) етапі замість традиційної вступної лекції-огляду доцільніше використовувати такі типи уроків, як прес-конференція, літературний салон або засідання клубу любителів слова. Урок вивчення біографії можна пожвавити проблемними запитаннями. Інтерес учнів до вивчення біографії письменника викликають дослідницькі і творчі завдання, а також заповнити лінію часу. Активізувати увагу можна за допомогою коротеньких відеобіографій письменника. А завершити вивчення біографії письменника можна, створивши його ФБ-сторінку. Ще однією сучасною формою доступу до  інформації є застосування QR-кодів, які дозволяють отримати миттєвий доступ до будь-якої інформації з мережі інтернет за допомогою смартфонів на будь-якому етапі вивчення теми.

На другому етапі роботи над темою (закріплення знань, розвиток умінь і навичок) відбувається безпосереднє ознайомлення учнів з конкретним художнім твором та аналіз його під керівництвом учителя. Саме на цьому етапі слід забезпечити максимальне включення учня в навчальний процес, залучаючи його до співтворчості з автором твору, вчителем, однокласниками. Тому на таких уроках доцільно використовувати весь арсенал інтерактивних технологій: роботу в малих групах (від двох до п'яти учнів), колективно-групове навчання, ситуативне моделювання, опрацювання дискусійних питань. Можливі типи уроків на другому етапі вивчення теми — урок-інтерпретація, інтелектуальний мікрофон, віртуальна подорож, театральна вистава, а також поєднання різних типів уроку. 

   На уроках заключного етапу (рефлексивно-контролюючого) ефективне використання технологій опрацювання дискусійних питань, ситуативного моделювання, кооперативного навчання. Особливо цікавими є такі уроки: ток-шоу, урок-творчий звіт, конкурс, захист проєкту, поєднання різних типів уроків. Лепбуки допомагають швидко і ефективно засвоїти нову інформацію і закріпити вивчене в пізнавально-ігровий формі. Ці тематичні посібники мають яскраве оформлення. У ході роботи з тематичним матеріалом учні проводять спостереження, виконують завдання, вивчають і закріплюють інформацію. Згодом, маючи під рукою готову тематичну папку, дитина може освіжити свої знання з тієї чи іншої теми. Лепбук – підсумковий результат спільної роботи з дітьми по тій або іншій темі. Його виготовленню повинні передувати уроки вивчення матеріалу. У такому випадку учень буде готовий до виготовлення тематичної папки. 

Макаренко О.С. зазначила, що однією із специфічних проблем викладання зарубіжної літератури є великий за обсягом матеріал та обмежена кількість годин на його вивчення, тому вчителю варто замислитися над різноманітними формами організації навчальної роботи (Доповідь додається).

Ухвалили:

  1. При вивченні різних тем використовувати сучасні, найбільш доцільні методики викладання.

 

4. Слухали:

          Доповіді та інновації вчителів, які атестуються: Щербак В. Г. (ШЗШ №4),

Савельчук О. М. (ШЗШ №4), Копєйко Н. М. (ШЗШ №5), Сугоняко О. А. (ШНВК:ЗШ №9 - ДНЗ), Копу Р. О. (ШЗШ №11).

          Вчитель ШЗШ №4 Щербак В.Г. презентувала свій звіт на тему: “Розвиток пізнавальної діяльності учнів шляхом використання інноваційних технологій”. Складовими сучасного уроку літератури є: традиційні форми, інтерактивні форми навчання, диференційне навчання, інформаційно – комп’ютерне забезпечення та дистанційне навчання. Методи навчання: “Рольова гра”, “Метод-прес”, “Мікрофон”, “Коло ідей”, “Метод проектів”, робота в групах, парах, індивідуальна.

         Вчитель ШЗШ №4 Савельчук О.М. на уроках зарубіжної літератури працює над темою «Розвиток життєвих компетентностей учнів в умовах інноваційних технологій навчання». Педагог вважає використання комп'ютерних технологій в сучасній освіті як один із необхідних засобів професійної діяльності вчителя. Комп'ютер перестає бути джерелом інформації, а стає організатором навчально-пізнавальної діяльності школярів. Організовуючи навчально-виховний процес на уроках, використовує різні методи, що є актуальними в системі освіти.                                                                                                                                                                                                                                                                                  

         Вчитель ШЗШ №5 Копєйко Н.М. представила колегам свій досвід роботи на тему «Формування компетентностей учнів шляхом використання ІКТ», детальніше зупинившись на використанні сучасних прийомів роботи.

          Вчитель ШЗШ №11 Копа Р.О. поділилась з присутніми членами методичної комісії власним досвідом роботи з теми «Підвищення ефективності уроків світової літератури шляхом використання ІКТ». (Доповіді додаються).

Ухвалили:

  1. Використовувати в освітньому процесі  кращі педагогічні ідеї, інновації вчителів, які атестуються.

 

        Питання, які не розглядалися:

  1. Питання «Кращі практики організації дистанційного навчання» (Віловата В.І., ШНВК: СШ-ліцей) знято з порядку денного. Виступаюча відсутня на засіданні.

  2. Питання «Індивідуальний або колективний учнівський проєкт (з конкретної теми)» (Долгова М.В.,  ШСШ №1) переноситься на березень. Виступаюча перебуває на лікарняному. 

  3. Питання «Інновації вчителів, які атестуються» (Василенко Т.Г., гімназія) переноситься на березень. Виступаюча перебуває на лікарняному.

 

 

Голосували:

за – 21 .

проти – 0 

утримались – 0

 

 

Голова комісії                                                               С. В. Марченко

Секретар                                                               О. С. Макаренко



 

Макаренко О.С.

Методика вивчення конкретної теми

 

  "Вміє вчити той, хто вчить цікаво, хто викладає свій предмет... так, щоб в душі учня зазвучали струни у відповідь і ні на хвилину не засинала його допитливість". 

А. Ейнштейн

 

      У своїй роботі я обрала наступну методичну тему:  "Підвищення ефективності уроків зарубіжної літератури шляхом використання інтерактивних форм і методів навчання та ІКТ".  

      Беручи за основу принцип інтерактивного навчання, враховуючи специфіку уроку зарубіжної літератури, пропоную поетапно організовану методику вивчення кожної теми.

       

На її попередньому (адаптивному) етапі замість традиційної вступної лекції-огляду доцільніше використовувати такі типи уроків, як прес-конференція, літературний салон або засідання клубу любителів слова. Урок вивчення біографії можна пожвавити проблемними запитаннями, що спрямовуватимуть мислення учнів, цитування уривків автобіографії митців та художньо-біографічних творів про них, спогадів сучасників. Ефективним може стати також літературно-музична композиція, побудована на віршах поета, що розкривають сутність його життя та творчості, або на таємницях життєвої долі.

Інтерес учнів до вивчення біографії письменника викликають дослідницькі і творчі завдання. Наприклад, можна розповісти про життя і творчість письменника у формі рольової театралізованої гри: «Письменник очима своїх героїв». Наприклад, вправа «Візитівка письменника» допомагає учням розвивати навички самостійного мислення та вміння узагальнювати вивчений матеріал. 

          При вивченні біографії письменника учням подобається заповнювати лінію часу. Активізувати увагу можна за допомогою коротеньких відеобіографій письменника. А завершити вивчення біографії письменника можна, створивши його ФБ-сторінку (9 клас Бальзак, Гоголь, Пушкін).

           Сторітелінг – це мистецтво розповідати історії з метою навчання, керування. Розповідати захоплюючі історії може вчитель (наприклад, на початку вивчення теми – для того, аби вмотивувати учнів чи допомогти запам’ятати складну інформацію).

Ще однією сучасною формою доступу до  інформації є застосування QR-кодів, які дозволяють отримати миттєвий доступ до будь-якої інформації з мережі інтернет за допомогою смартфонів на будь-якому етапі вивчення теми (9 клас – О.Пушкін).

          Великого значення для досягнення мети вчителю варто надавати більшої уваги мотивації навчального процесу. З огляду на це кожний урок розпочинається мотиваційними прийомами зацікавлення, серед яких особливе місце посідає: ¬ діагноз настрою: сумує і плаче дощами Деметра; самотньо і холодно Персифоні на чужині у Аїда; 

¬ відгадування загадок, придуманих учнями або традиційних: спробуйте розшифрувати зміст такого речення: “Життя — це сон Дон Кіхота і Гамлета ?”  

¬ прослуховування музичних заставок (реалізація психологічного прийому катарсису) тощо. Такий підхід до організації заняття допомагає створити відповідну ауру для подальшої роботи як багаторольового процесу.       

На другому етапі роботи над темою (закріплення знань, розвиток умінь і навичок) відбувається безпосереднє ознайомлення учнів з конкретним художнім твором та аналіз його під керівництвом учителя. Саме на цьому етапі слід забезпечити максимальне включення учня в навчальний процес, залучаючи його до співтворчості з автором твору, вчителем, однокласниками. Тому на таких уроках доцільно використовувати весь арсенал інтерактивних технологій: роботу в малих групах (від двох до п'яти учнів), колективно-групове навчання, ситуативне моделювання, опрацювання дискусійних питань. Можливі типи уроків на другому етапі вивчення теми — урок-інтерпретація, інтелектуальний мікрофон, віртуальна подорож, театральна вистава, а також поєднання різних типів уроку в один. 

Прийом «Голоси літературних героїв». Працюючи над текстом драматичних творів, можна запропонувати учням читання за ролями. Спочатку вони мають уявити характер героя, його настрій у даній ситуації, а тоді спробувати відобразити це голосом, жестами, сценічною грою. Причому після виконання завдання, вчитель та інші учні можуть як погодитись з їхнім трактуванням, так і сперечатися. Також можливим є читання з передбаченням або прослуховування аудіо. 

       На уроках заключного етапу (рефлексивно-контролюючого) ефективне використання технологій опрацювання дискусійних питань, ситуативного моделювання, кооперативного навчання. Особливо цікавими є такі уроки: ток-шоу, урок-творчий звіт, конкурс, захист проєкту "Пам'ятник улюбленому письменнику (або герою)", поєднання різних типів уроків.

 Прийом «У картинній галереї». Вчитель пропонує учням дібрати малюнки, репродукції картин або самим створити ілюстрації до окремих епізодів художніх творів чи розмалювати («Снап» 5 клас, «Ромео і Джульєтта» 8 клас, мистецтво).

Лепбуки допомагають швидко і ефективно засвоїти нову інформацію і закріпити вивчене в пізнавально-ігровий формі. Ці тематичні посібники мають яскраве оформлення. Цей вид роботи можна застосовувати як форму групової роботи, тому що одна дитина за урок не зможе систематизувати матеріал і оформити роботу, а для групи – це посильна робота. Дітям цей вид роботи дуже подобається і вони змагаються, у кого вийдуть оригінальніші кишеньки і їхній інформаційний зміст (Гоголь, доба Середньовіччя 8 клас).

У ході роботи з тематичним матеріалом учні проводять спостереження, виконують завдання, вивчають і закріплюють інформацію. Згодом, маючи під рукою готову тематичну папку, дитина може освіжити свої знання з тієї чи іншої теми. Лепбук – підсумковий результат спільної роботи з дітьми по тій або іншій темі. Його виготовленню повинні передувати уроки вивчення матеріалу. У такому випадку учень буде готовий до виготовлення тематичної папки. 

        Мем, або інтернет-мем, – це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин, та поширюється в інтернеті. Найпопулярнішими є інтернет-меми у форматі зображення із влучним жартівливим текстовим поясненням.

         Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.

    

          Широко практикую індивідуальну, парну та групову роботу, творчу та дослідницьку роботи в проєктах, використовуючи найцікавіші форми інтерактивного навчання, а саме:

  • кроссенс;

  • техніку  "+  -",  тобто від простого переліку позитивних і негативних рис характеру героїв (5-6 кл.) до аналізу позитива і негатива у стосунках героїв (9 кл.);

  • "піраміду ", або розташування рис характеру героя (героїв) у послідовності від найбільш до найменш виразної у вигляді піраміди (наприклад, характер  Григорія Печоріна та ін.);

  • техніку "де ти стоїш" під час уроків-дискусій, коли клас поділяється на прибічників героя, тих, які його засуджують,  і  "нейтральних"  (наприклад,  це стосується поділу учнів на три групи під час уроку-дискусії «Дон Кіхот: "за" і "проти" у 8 кл.». "За" - ті, які цілком поділяють позицію головного героя, "проти" — які не виправдовують його вчинки, "нейтральні" — наполовину виправдовують, наполовину звинувачують);

  • візуалізація вірша (Гейне, Пушкін, Кіплінг «Якщо»…);

  • кросворд;

  • сенкан;

  • "метод проєктів" (розробка методичних матеріалів для екскурсій, підготовка екскурсоводів тощо).

        

         Однією із специфічних проблем викладання зарубіжної літератури є великий за обсягом матеріал та обмежена кількість годин на його вивчення, тому вчителю варто замислитися над різноманітними формами організації навчальної роботи.



ВИСТУП Дмитренко Ю.М. Потреби сучасного життя зумовлюють пошуки нових форм організації навчально-виховного процесу, зокрема і уроків зарубіжної літератури. Використання комп’ютерних технологій і Інтернету є одним із інноваційних засобів вивчення навчальних предметів, який дозволяє стимулювати інтерес учнів до художніх творів і вивільнити чимало часу для творчої співпраці учителя і учнів. Не можна залишатись вчорашнім учителем завтрашньої школи!!! Як говорив Жуль Верн «Настане день, коли наука випередить фантазію». Отже, Інформаційно-комунікаційні технології – сукупність методів, виробничих процесів і програмно-технічних засобів, інтегрованих з метою збирання, обробки, зберігання, розповсюдження, демонстрації та використання даних в інтересах їх користувачів. Інформаційні технології здатні: • стимулювати пізнавальний інтерес дітей; • надати навчально-виховній роботі проблемний, творчий, дослідницький характер і розвивати самостійну діяльність школярів; • забезпечувати навички діяльності учня стосовно інформації, що міститься в навчальних предметах і освітніх областях, а також в навколишньому світі; • за допомогою реальних об'єктів (телевізор, магнітофон, комп'ютер) та інформаційних технологій (відеозапис, ЗМІ, Інтернет), формувати вміння дітей самостійно шукати, аналізувати і відбирати необхідну інформацію, організовувати, перетворювати, зберігати і передавати її, • сприяти соціальній адаптації дитини до школи, впливати на її відносини з однокласниками. Оволодіння комп'ютером благотворно впливає на формування особистості дитини і надає її більш високий соціальний статус. Серед можливостей використання ІКТ на уроках слід назвати: перегляд фільмів,слухання художніх творів у виконанні автора, майстрів художнього слова; створення презентацій, тестів, користування інтернет ресурсами, віртуальні екскурсіі, демонстрація картин, портретів письменника і тд. У своїй роботі частіше за все використовую презентаці; власні, учнівські або колег.. Це уроки із вивчення творчості письменників або художнього твору з багатим ілюстративним та інформаційним матеріалом. .Наскільки цікавіше не просто прослухати розповідь учителя, але і побачити портрети людей, що оточували письменника, місця, з якими пов’язане його життя! До вивчення біографії письменника, характеристики образів-персонажів твору практикуємо створення фб-профілів. Учні відтворюють і систематизують вивчений матеріал заповнюючи того роду сторінки: статус героя або відомості про людину, персонаж, його особисті дані, друзів, творчу спадщину і тд. Цікавим для учнів є створення кюар-кодів. Це такі гріфічні зображення, що дозволяють знайти швидкий доступ до необхідної інформаціії, зручно вміщує великі об’єми відомостей. Можна кодувати необхідну інформацію до уроку, ілюстраціії, завдання, тести, щоб швидше можна бло віднайти необхідне. Для групової або спільної роботи працюємо з інтерактивною дошкою Padlet. Це віртуальна стіна, на яку можна прикріплювати фото, замітки, відповіді на питання, враження від прочитаного, або використовувати як майданчик для обміну інформацією.(«Дари волхвів», сенкани про любов). Під час дистанційного навчання використовую онлайн- платформу офіс 365, працюємо з додатком для спільного навчання Teams. Платформа дозволяє використовувати єдиний центр для навчання різний класів і груп, викладати завдання, тести, відео , презентації, спілкуватись онлайн, зберігати інформацію. Також використовую відео та аудіоматеріали, фрагменти фільмів за художнім твором, декламаціїї художніх творів автором чи відомою особою, буктрейлери та інше. Маю власний блог на якому також розміщую інформацію для здобувачів освіти та електронну скриньку для спілкування. Для перевірки та контролю знань використовую власно створені гуглтести або тести плотформи «На урок» та інші тренажери зазделегіть іх перевіривши. Але завжди треба пам’ятати про академічну доброчесність, застерігати учнів перевіряти інформацію, яку вони використовують з інтернету, уникати небезпечних сайтів та пам’ятати про цифрову безпеку,

 Щоб переглянути презентацію досвіду О. А. Сугоняко, перейдіть за посиланням:


 


 

Комментариев нет:

Отправить комментарий